piątek, 26 czerwca 2020

Joyce Carol Oates "Czarna dziewczyna, biała dziewczyna"




Oates urodziła się w 1938 roku w ubogiej rodzinie farmerskiej. Młodość jej rodziców przypadła na czasy wielkiego kryzysu, toteż żadnemu z Oates’ów nie udało się ukończyć nawet szkoły średniej. Tym większy był ich entuzjazm, kiedy okazało się, że ich najstarsza córka jest wzorową uczennicą. Oates wychowywała się z dala od miast uniwersyteckich, więc jej kontakt z literaturą początkowo był utrudniony. Zaczytywała się w powieściach Faulknera, Dostojewskiego, Hemingwaya, sióstr Brontë, Lawrence’a, Manna, Plath czy Kafki, co zaważyło na charakterze jej twórczości.

Pierwszym literackim sukcesem Oates był wygrany konkurs na opowiadanie, zorganizowany przez magazyn "Mademoiselle". Dostała  wówczas propozycję publikowania w piśmie, do którego pisywał między innymi Truman Capote. Jej próby literackie zachwyciły Evelyn Shifte, naczelną wydawnictwa Vanguard Press, która zaproponowała jej publikację debiutanckiej powieści (With Shuddering Fall, 1964), która okazała się sukcesem komercyjnym. Dwa lata później autorka wydała krótką powieść zadedykowaną Bobowi Dylanowi pt. Where Are You Going, Where Have You Been?, zainspirowaną piosenką It\'s All Over Now, Baby Blue. Dziś Oates ma na swoim koncie ponad pięćdziesiąt powieści, niezliczoną ilość esejów, wierszy, a nawet książek dla dzieci, co czyni ją jedną z najważniejszych prozaiczek amerykańskich XX wieku. Kolejne jej powieści nominowane były do najważniejszych nagród literackich: Pulitzera, National Book Award, PEN Club Award.

W swoich powieściach przedstawia głównie szeroką panoramę amerykańskiego społeczeństwa i przemian kultury w Stanach Zjednoczonych w ostatnich dziesięcioleciach, w tym w szczególności temat przemocy i kondycja kobiet. Czasem zdarza jej się popełnić powieści kryminalne, horrory i thrillery, w których bogato czerpie z dawnych powieści grozy (publikuje wówczas pod pseudonimami, najczęściej jako Rosamond Smith bądź Lauren Kelly). Tworzone przez nią narracje są niemal zawsze ukazywane przez pryzmat jednostki.

W Czarnej dziewczynie, białej dziewczynie (2006) Oates opisuje przedziwną relację między dwiema mieszkankami kampusu uniwersyteckiego. Ale owa relacja jest jedynie pretekstem do zaprezentowania czytelnikowi przemian społecznych w połowie lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. To tło jest szczególnie warte uwagi. Rodzinne uwikłania Genervy, postać jej ojca „Szalonego Maxa” liberalnego działacza, zaangażowanego w kampanię przeciw wojnie w Wietnamie, a zwłaszcza postać matki - Veroniki, która pokazuje z jakim trudem pokolenie „dzieci kwiatów” radzi sobie z upływem czasu i rolą rodzica to elementy najsilniej wpływające na odbiór książki. Veronica i Max cierpią na cały katalog przypadłości trapiących hippisów w średnim wieku, którzy przeżyli rewolucję psychodeliczną - bezsenność, depresja, utrata apetytu, libido, myśli samobójcze i chroniczny egocentryzm. Genna uważa, że więź pomiędzy nią a jej rodzicami została całkowicie zerwana i że wyraźnie różni się od swoich opiekunów. W rzeczywistości jednak stanowi nieodrodną córkę swoich rodziców, a wygłaszane przez nią poglądy są kalką ich poglądów.

Czarna dziewczyna, biała dziewczyna wpisuje się w trend powieści opowiadających o kształtowaniu się życia społecznego w Stanach Zjednoczonych. Ale Oates nie napisała kolejnej książki o rasizmie, lecz powieść o tym, do czego rasizm doprowadził i jak bardzo zostały wypaczone ideały Martina Luthera Kinga (wypaczone tak przez białych, jak i samych Afroamerykanów). Główna bohaterka, Genna, wychowana w niemal fetyszyzującej kulturę czarnych rodzinie, lubi Minette, nie pomimo tego, że jest ona Afroamerykanką, ale właśnie dlatego, że jest czarna. Minette wykorzystuje pozycję "uciśnionej". Wymusza kolejne ustępstwa na władzach uczelni: zostaje przeniesiona do „jedynki”, żeby nie musieć mieszkać z niewygodną koleżanką, zostaje zwolniona z zajęć gimnastyki, stołuje się w innej niż reszta dziewcząt stołówce… Oates wyśmiała polityczną poprawność Amerykanów, osadzając w roli czarnej dziewczyny niezwykle antypatyczną postać: arogancką, opryskliwą, nieporządną i egoistyczną. Minette gardzi koleżankami i wszystkim, co tylko jest jej ofiarowywane. 

Jest w tej powieści wiele elementów charakterystycznych dla Oates: szorstki język, wnikliwe portrety postaci, duszna atmosfera. Nie ma upiększania rzeczywistości.